Sunday, May 04, 2008

Kempen Menutup Aurat

Bismillahirrahmanirrahim


Perintah menutup aurat, adalah perintah yang wajib dipatuhi oleh semua umat Islam.Hari ini kita dikejutkan dengan berbagai-bagai perlakuan jenayah, tingkah laku tidak bermoral dan aktiviti sosial yang amat membimbangkan yang dilakukan oleh muda-mudi, remaja umat Islam itu sendiri.

Kita cukup bersemangat, apabila bercerita tentang keburukan dan keaiban individu lain. Kalau duduk melepak di kedai-kedai kopi sambil bersembang-sembang bab perilaku buruk orang lain yang tidak menutup aurat, maka kitalah juara, kita sahajalah yang betul, kitalah orang yang paling ‘baik dan soleh’ serta paling beriman dan bertaqwa kepada Allah swt.

Allah swt memerintahkan setiap individu muslim itu agar menjaga dirinya sendiri dan ahli seluruh ahli keluarganya dari menjadi korban bahang bakar api neraka yang maha dahsyat , sebagaimana firman-Nya :


يا أيها الذين ءامنوا قوا أنفسكم وأهليكم نارا


“Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka” (al-Quran - Tahrim 66 : 6)


Maka , cubalah renung dan perhatikan, adakah kita telah selesaikan tanggungjawab menyelamatkan ahli keluarga kita sendiri dari dibakar dan dijilat api neraka, sebelum kita sibuk-sibuk dok mencari dan mencari dan mencari kesalahan orang lain.

Ingatlah wahai sahabat, daripada kita dok membuang masa, dengan aktiviti mencaci dan menghina perlakuan orang lain, maka adalah lebih baik, kita merancang satu pelan tindakan yang lebih bijaksana dan sempurna dalam mendidik dan mentarbiyah diri kita sendiri serta seluruh ahli keluarga kita terhadap betapa pentingnya melaksanakan setiap perintah Allah swt, terutama dalam hal-hal menjaga aurat, agar sama-sama dapat kita melepaskan diri dari jilatan api neraka.

Sesungguhnya kadang-kadang sembang dan borak kita itulah yang akan menghumbankan kita ke dalam api neraka Allah swt , sebagaimana sabda Rasulullah saw :


ان العبد ليتكلم بالكلمة ما يتبين فيها يزلّ بها إلى النار أبعد مما بين المشرق والمغرب

“Sesungguhnya seorang hamba yang bercakap sesuatu kalimah atau ayat tanpa mengetahui implikasi dan hukum percakapannya, maka kalimah itu boleh mencampakkannya di dalam Neraka lebih sejauh antara timur dan barat”

( HR Imam Al-Bukhari, bab Hifdz al-Lisan, 11/256 , no 298 )


Seruan

Ketahuilah , jika semua umat Islam mengambil berat akan ayat Allah swt dalam surah At-Tahrim ayat 6 di atas , maka in sya Allah, dengan izin yang Maha Kuasa, mungkin tidak ada lagi masalah moral yang akan berlaku dikalangan remaja zaman sekarang.

Maka dengan ini, penulis menyeru kepada semua umat Islam untuk melakukan tajdid dalam keluarga kita semua, agar sama-samalah kita melaksanakan kempen menutup aurat dengan sebenar-benar penghayatan kepadanya. Tutuplah aurat dengan sebaik mungkin. Lakukanlah ia dengan penuh keikhlasan kepada Allah swt. Pantaulah ahli keluarga kita, didiklah ia, tarbiyahlah ia. Bimbinglah ia dengan penghayatan Islam yang penuh dengan segala macam hikmah dan rahmah. In sya Allah, semoga kita berjaya menyelamatkan diri kita dan ahli keluarga dari siksa Allah swt yang Maha pedih. Amin ya Rabbal ‘Alamin.

klik disini

No comments:

Post a Comment

Biarlah dgn berilmiah...