Tuesday, May 13, 2008

Ini Berlaku di Malaysia Kecuali Perlis

Bismillahhirahmanirrahim


Ibnul Qayyim Rahimahullah menyatakan, “Berdoa selepas salam sama ada menghadap ke arah kiblat atau menghadap kepada makmum, semua itu tidak diajar oleh Nabi Solallahu ‘alaihi wa sallam dan tidak pernah diriwayatkan daripada baginda sama ada dengan sanad yang sahih atau hasan.” ... “Secara umumnya, doa itu sendiri dilakukan ketika solat bererti munajat kepada Allah. Oleh itu, mengapa seseorang tidak berdoa ketika sedang bermunajat kepada Tuhannya. Sedangkan, seseorang hamba itu paling hampir dengan Tuhannya adalah ketika solat.” (Za’adul Ma’ad, 1/249-250)

Fikirkan, adakah pesuruh Allah, Muhamad Solallahu ‘alaihi wa sallam mengajarkan kepada kita berdo'a secara BERJEMAAH SELEPAS MENUNAIKAN SOLAT FARDHU?. Andai kata kita melakukannya maka adakah kita dikira telah melaksanakan perintah ALLAH yang telah mengutuskan PESURUHNYA MUHAMAD Solallahu ‘alaihi wa sallam?. Sedangkan Nabi Muhamad Solallahu ‘alaihi wa sallam tidak pernah melakukannya selepas solat fardhu.

GUNAKAN AL-QURAN dan AS-SUNNAH mengikut kefahaman Salafussoleh dalam kita ber'amal dengan 'ibadat-'ibadat khusus. ISLAM itu merupakan cara HIDUP. ISLAM berdasarkan AL-QURAN dan AS-SUNNAH mengikut kefahaman Salafussoleh, PANDUAN untuk SURVIVE hidup di DUNIA!.


No comments:

Post a Comment

Biarlah dgn berilmiah...