Tuesday, June 10, 2008

Dikala Musafir... -Part 1-



Cuti selama 2 minggu ini, aku bersama keluarga pergi melancong dan menunaikan umrah. Alhamdulillah dan selama percutian itu jugalah aku menemui pelbagai ragam dan karenah manusia. Satu percutian yang penuh dengan muhasabah dan pengajaran.


Sebelum aku menunaikan umrah bersama keluarga, kami ziarah sebentar selama 4 hari di negara MESIR/Egypt, sungguh-sungguh amat terkejut aku apabila sampai disana ( alhmdulillah aku sebagai Rakyat Islam Malaysia).....Pin!!3 bunyi hon kereta senantiasa berbunyi di jalan raya Mesir...dan "TIPS3" hehehe..budaya atau tabiat orang sana..masuk masjid amik wudhu' pun kena..adeh. Nak buat macam na, itu lah cara hidup org sana melalui pemerhatian mata kasar aku. Taraf hidup org di sana aku tgk, yg miskin.. miskin..yg kaya kaya.. kalu dilihat yg hidup sederhana ni jarang, itu ap yg dilihat oleh aku la, mmg ramai org miskin...sedih jugak aku tgk. Smpi nak naik bas pun msh meminta2... Tp yg aku respect depa ni rakyat Mesir akan merasa malu jika tidak bnyk menghafal Al-Quran. Maklumat tu aku dpt dr pemandu pelancong pelajar Malaysia.

Org Mesir ni, kalu bangunan2 mereka, Ya Allah! bak kata Wahid senario dlm Filem Lagi2Senario, "Luar mcm Kmpg Dalam Mcm KOndo"..aisey x de gmbr plak nk tunjuk...kalu yg dok sana tu tau la....memang mcm kene bom da....kebanyakkan bangunan mereka tidak bercat dan hanya sekadar simen dan hiasan batu2 bata binaan, (aku agak2 la itukan kawasan padang pasir...so asyik berdebu...mgkn sebab tu la diorang malas nak cat2 kot )tp msk dlm bangunan agak kemas, Tetapi suasana diwaktu malam memang cantik, tapi bila dah siang hari ha tgk la....mcm lepas perang. Kebersihan, em.. sepanjang jalan dan disetiap bangunan x berapa bersih, kebersihan tu x nmpk sgt. 90% merupakan orang Islam dan 10% beragama Kristian, tetapi cara hidup org Islam x nmpk jelas dimataku oleh rakyat2 Mesir2 ni. Aku lihat, mereka ni jenis nak cepat dan sebab itu bila dijalan raya, rakyat mesir bila memandu huiyo...mcm F1 lepas tu...kejap2 PIN!3 hon bebrbunyi...hehehe..kekadang tu pekerja hotel termasukla bossnya aku tgk baju pun x berseterika...punya SLUMBERnYEr Org Mesir...

Kalau sistem jalan raya, rakyat mesir mmg tidak mematuhi peraturan jalan raya,tp yg bagusnya...kemalangan x banyak berlaku...aIK??? ha itula yg aku dengar dr pelajar malaysia yg belajar disana. Pelajar tu lama dah tinggal di Mesir. dlm 6 thn jugak la. Rakyat Mesir ni juga bila bawa kereta dijalan raya..yg 2 line akan tersusun la kereta menjadi 3 line, hehehe! yg 3 line akan tersusun la kereta menjadi 5 line.. dan Traffic light...depa main jalan je...takda nak stop2nya...main redah je. So bila berlaku kemalangan gedebuk..kereta berlanggar....diorang ni akan gaduh2 mulut lepas tu... blah...ha tu lg satu perangai org mesir...duit2 insuran ni...lantak kola..pndi2 repair sendiri, itu ap yg aku dengar dr pelajar malysia kita disana. So kereta2 disana mmg menjadi kebiasaan kalau berlaku kemalangan sikit2 mcm kemek body kereta tu dh biasa...diorang x de main2 tuntut insuran. Aku tgk pun mmg kereta org Mesirni mesti ada yg calar dan kemek...PEHHH....mmg SLUMBERnya org mesir...

Yg menjadi kemurkaanku ialah satu hari, dimana aku dan keluarga nak balik dah dari negara Egypt/Mesir tu...Ade sorang pemandu hotel membawa ke lapangan terbang, paksa org kito ni bg tips! adeh..aku terbakao la..aku mmg x kene...tp ayahku yg kene...ayh aku dh bg dlm 20 pound...dreber tu ckp masih x cukup, ayahku pun nak blah la....tgh2 nak blah die pegang tgn ayah aku, paksa suruh bg gak...em ayah ku pun bg la... 40 pound... habis duit poket...Redha jela... PERINGATAN g melancong sana, dgn rakyat Mesir jgn la nak bersopan santun...berbudi bahasa..silap hari bulan senang2 kene pijak dek orang Mesir. Itula betapa SlumBERnya org mesir Memaksa pelancong suruh bg tips..

Yg aku respect rakyat mesir ni..bila diorang meniaga, punyalah bersungguh memujuk rayu pelanggan suruh membeli barang2nya. Sampai pelanggan blah pun..diorang sggp bekejar memujuk rayu pelanggan agar membeli barang diorang,Tapi Menipu kuat...letak harga gilo2 punya x logik dek akal..kene pandai tawar menawar gi Mesir tu...baju T-shirt biasa je..boleh diorang jual 40pound...gilo! lepas tawar2 dapat la 20 pound.
Air tin Pepsi pun jual 14 pound(masa ni kat kawasan berdekatan Masjid Husin dan Universiti Al-Azhar)...adeh gilo2 pekena org sggh depa ni...

Kat sana aku dan keluarga sempat jugak pi melawat, Pyramid, Kedai Utama Pengeluar Kristal, Sg.Nil, Kubu Salahuddin Al-Ayyubbi, Masjid 'alipasya(dlm kwsn kubu Salahuddin Al-Ayyubi), Masjid Imam As-Syafi'i(Makam Imam As-Syafi'i dlm masjid, maka banyak berlaku khurafat kat makam Imam As-Syafi'i bersepah surat2 dan kertas2 minta hajat agaknya kat masjid Imam As-Syafi'f jugak ada kesan tapak kaki Nabi Muhamad s.a.w, tu ap yg aku dengar dari pelajar malaysia tu cerita. Yang menariknya kat Kubah Masjid Imam As-Syafi'i ada macam lambang kapal, kalu kat Masjid lain selalu logo bintang dan bulan sabit kan, tp kat Kubah Imam as-Syafi'i lambang kapal yg membawa erti agar orang Islam perlu merantau untuk mencari ilmu ), Makam Anuar Sadat yg mati ditembak oleh tentera. Telaga Uyyun Kaum Nabi Musa, Terusan Suez, dan Benteng pertahanan Israil. Semasa berlakunya Perang antara Mesir dan Israil, ap yg aku dengar dr pelajar malaysia ni cerita.. Kubu org Israil mmg kuat dan kukuh. Baling dgn bom pun x jadi apa2, maka tentera Mesir hmpir Tewas, dan Kerajaan Mesir g jumpa dgn seorang ulama yg lagi 'alim dan hebat ilmunya, dimana suruh diberi cadangan, maka Ulama' itu malam tu solat sunat 2 rakaat...dan malam tu dia bermimpi berjumpa dgn Nabi Muhamad s.a.w dan Nabi menyuruh tentera Mesir menyerang menggunakan air. Maka ulamak tu pun bg tau kat kerajaan mesir suruh tentera mesir serang tentera israil menggunakan air... Maka tentera Ikhwanul Muslimin yg paling dihadapan untuk berperang dan mati syahid, diorang pun guna air(guna mcmna aku x tau, mcm tu yg pelajar malaysia tu cerita mungkin menggunakan air yg tekanan tinggi pastu sembur kat padang pasir tu agaknya) masa tu baru la benteng2 tentera Israil terlihat dan tentera2 Israil jd kucar-kacir. Sebab guna air, kerana masatu kubu2 tentera israil bwh tanah, So Bila air bertemu pasir jd la mcm pasir2 jelus...masa tu tentera mesir gi serang. [Sebelah kubu tentera Israil]



Antara gmbr2 kenangan di Mesir (sekadar Menggunakan Camera Handphone)

Di Maqam Anuar Sadat (my Family)





Di maqam Anuar Sadat (Tuan Punya Blog)


Di Piramid (ha tu la dia pelajar malaysia yg jd pemandu pelancong dpt amik gmbr muka tepi je)






Di Kawasan Telaga Uyyun Nabi Musa




Di Bekas Benteng Pertahanan Tentera Israil



Di Kedai Utama Pembuat Kristal

Ha...ni baru la Masjid Kristal yg ASLI...!! hehehe...


Ni baru kat Mesir, Pengalaman di Makkah and Madinah memang x disangka2.. Insyaallah smbung part 2...

No comments:

Post a Comment

Biarlah dgn berilmiah...