Monday, September 07, 2009

...Di Ambang...


Bismillahhirrahmanirrahim

Pejam celik, pejam celik sudah masuk 17 Ramadhan 1430 Hijrah.

Kehidupan kita penuh dengan ujian dan dugaan, mampir-mampir kita memilih jalan yang telah dihiasi indah oleh Syaitan. Dikelilingi oleh mereka yang berjiwa 'Enjoy', memaksa diri ini untuk lebih tabah dan sadar senantiasa.

Bukan salah mereka, salah diri yang tidak top up dan mentajdidkan iman agar senantiasa dapat mengingatiNya.

Kadang-kadang kita boleh memilih, "Hahaha...Setan dah aku ni, aku tak peduli! Asal diri aku puas. Apa aku kisah suka hati aku la nak buat apa. Lantakla! Diri aku! Hahaha...!"

Seringkali bisikan, "Zamir kau makhluk saja, hasil daripada ciptaanNya, Engkau tidak ada kekuatan sedikitpun, bertakwala.", "Jangan! Jangan kau lakukan, fikirkan amalan-amalanmu sebelum ini, mahukah kau ia menjadi sia-sia?"

Kadang-kadang lantunan ayat suci al-Quran berkumandang apabila di dalam ambang pilihan.

Hanya kita yang mampu memilih antara yang Haq atau yang Batil! Pilihlah. Allah memberi engkau pilihan, dan asbab pilihan itu engkau tanggunglah akibatnya.

Dan demikianlah Kami jadikan bagi tiap-tiap nabi itu musuh, yaitu syaitan-syaitan (dari jenis) manusia dan (dan jenis) jin, sebahagian mereka membisikkan kepada sebahagian yang lain perkataan-perkataan yang indah-indah untuk menipu (manusia). Jikalau Tuhanmu menghendaki, niscaya mereka tidak mengerjakannya, maka tinggalkanlah mereka dan apa yang mereka ada-adakan. (Al An'aam, 112)

Hai anak Adam, janganlah sekali-kali kamu dapat ditipu oleh syaitan sebagaimana ia telah mengeluarkan kedua ibu bapamu dari surga, ia menanggalkan dari keduanya pakaiannya untuk memperlihatkan kepada keduanya 'auratnya. Sesungguhnya ia dan pengikut-pengikutnya melihat kamu dan suatu tempat yang kamu tidak bisa melihat mereka. Sesungguhnya Kami telah menjadikan syaitan-syaitan itu pemimpin-pemimpim bagi orang-orang yang tidak beriman. (Al A'raaf, 27).

No comments:

Post a Comment

Biarlah dgn berilmiah...