Sunday, May 20, 2012

aku NAK berubah


Aku harap ak sorang sj yg baca post ni....
Aku tulis utk diri aku...
Aku x puas hati dgn "Aku"..

Aku dah salah jalan...
aku dah tenggelam..
aku dah tersesat jauh!
Dari ak umur 16-22 thn,
7 tahun! tujuh tahun!
ak x nampak apa2 perubahan yg aku dah buat utk diri aku...

Aku masa kecik ada tabiat suka mencuri,
curi batery(zaman kereta "tamiya"),
curi barang kedai,
curi duit berpuluh dan beratus-ratus,(zaman nk beli digimon)
aku hairan...
bila difikir2kan balik KENAPA aku bertindak sedemikian, dan BAGAIMANA perangai buruk itu boleh hilang?

Di zaman sekolah rendah. aku msh igt (ketika aku darjah 4),
ad seorang kawan bernama Firdaus,
seorang budak yg pandai dan cemerlrang,
ak x puas hati, aku x tahu kenapa...
Ap aku buat??

Ketika waktu rehat,
Sedia maklum, semua pelajar wajib turun rehat.
Aku tunggu dalam kelas sampai semua turun rehat,
Kemudian....
Aku selongkar beg dia
dan ambil buku latihan K.H (kemahiran hidup) yg perlu di hantar waktu kelas nnt,
dan ap aku buat?
Aku koyak helaian kertas yg perlu di hantar hari itu,
dan aku buang kan di tingkap sekolah(aras 2 atau 3),
Buku latihan dia ak simpan semula.

Aku tersenyum puas!
Hahaha! Masa ak tgk muka dia gelabah, aku hapyy!
JAHAT kan aku waktu tu, bila aku fikir2 semula, knp aku sanggup buat mcm tu?
Dan sekarang ak serba salah, kenapa aku ada perangai buruk tu,
Dan perasaan itu datang kembali waktu aku di teknik,
kawan baik aku, Fitri.

Selalu dapat markah terbaik,
dia selalu dapat focus dlm kelas,
aku? Masa di kelas selalu mengantuk dan tido dlm kelas!
Aku dah usaha x mau bg mengantuk! Mengantuk juga!
kelas KIMIA, PHYSIC, ADDMATH....
last2 SPM E, D & D!
hahaha. -_-;
Hingga terkeluar dari mulut ak "Semoga Aku x jumpa ko kat U nnt, hahaha!"

Dengan berseloroh dia pun berkata, "aku pun x nak jumpa kau...haha!"
Tahu kenapa aku ckp mcm tu?
Sebab HATI aku.
DENGKI, IRI HATI, X PUAS HATI!
Aku minta pd Allah hilangkan perasaan mcm ni, Allah kabulkan...

Sudah 5thn aku x jumpa kawan baik aku tu,
AGAR HATI aku x 'SAKIT' aku minta di jauhkan....
Aku hairan kenapa aku perlu dengki,
Hingga pernah sekali aku menangis kat Surau Teknik Kuantan, kenapa ak jd mcm ni~
Kenapa aku x jd mcm kwn baik aku...rajin, x tido dlm kelas..
hmm...

Sekarang perangai buruk aku itu ad lagi... TAK BERSUNGGUH,
ak msh igt beberapa pencpaian yg ak mmg salute pd diri ak sendiri,
Masa aku di PRA-DIP, dan SEM 5,
Apa yg aku usaha dapat di capai, dan x dapat bayangkan betap puasnya dan gembiraya dgn USAHA yg ak buat, Aku dapat sifat2 yg baik! Aku rajin, bersungguh dan bersemangat!
Sekarang, hilang kembali.........

Aku teringat kata2 MAK aku dan lecturer eco ak,
"Awal2 ja semangat, kemudian hilang...."
Betul sgt2, knp haa?? Knp ak mcm ni?
Sumpah aku rasa hilang 'harga diri'...
Aku hairan bagaimana org lain boleh maintainkan sifat baik yg mereka ada...

aku NAK berubah....
aku BENCI dgn diri aku sekarang ni...
Andai ada KUASA yg boleh hilang kan zaman gelap aku... Aku nak buang! Aku x ske nak igt..
AKU nak yg baik2 sj! Aku nak ad SIFAT yg baik2! bukan yg BURUK!
Tp sekrang ak tenggelam dgn SIFAT BURUK ak...
Ak nak keluar! .






No comments:

Post a Comment

Biarlah dgn berilmiah...