Monday, November 29, 2010

Wajarkah??

....Bismillahhirrahmanirrahim....

Wajarkah sekiranya aku memendam rasa kepada "insan yang tersayang" kerana mereka tidak memerintahkan kepada "aku dan insan-insan yang tersayang" kepada solat DAN menjaga solat HANYA kadang-kadang.

Alih-alih aku yang terasa akan berlaku sesuatu seperti kerosakan iman terhadap "insan-insan yang tersayang" ini, lalu aku yang memperingati insan-insan ini. Aku? Bagaimana bila aku alpa? Hmmmm.... Aku tiada siapa ambil peduli, hanya tahu "kau mesti berjaya dan mendapat kebaikkan di dunia ini!"

Di mana peranan kamu wahai "insan yang tersayang?" Sudah diliputi kesenangan duniawi sehingga mengabaikan amanah untuk menyuruh mereka kepada solat DAN menjaga solat?

Wajarkah mereka bersikap demikian? Sedang dulu mereka begitu tegas kepada aku dalam perihal keagamaan? Di manakah sifat mereka ini yang telah menghilang?

"Insan yang tersayang" hanya menampakkan kegembiraan apabila "insan-insan tersayang" mereka memperolah kebaikkan di dunia semata-mata, tidak menunjukkan sikap benci apabila meninggalkan suruhan Illahi.

Aku manusia biasa yang kadang iman naik dan turun ini, acapkali terasa KETEKANANNYA walau aku bukanlah insan yang selalu memenangi hati mereka di dalam kebaikkan di dunia!

Wajarkah aku menuntut di akhirat nanti!??

Nanti... aku teringat hadis Nabi....


Terjemahan: Salamah bin Yazid Al Ja'fi pernah bertanya kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, "Wahai Nabi Allah, bagaimanakah pendapatmu jika para penguasa yang memimpin kami selalu menuntut hak mereka atas kami tapi mereka tidak mau memenuhi hak kami, sikap apa yang anda anjurkan kepada kami?"

Maka beliau berpaling, lalu ditanyakan lagi kepada beliau dan beliaupun tetap enggan menjawabnya hingga dua atau tiga kali pertanyaan itu diajukan kepada beliau, kemudian Al Aty'ats bin Qa`is menarik Salamah bin Zayid.

Beliau lalu bersabda: "Dengarkan dan taatilah, sesungguhnya mereka akan mempertanggung jawabkan atas semua perbuatan mereka sebagaimana kalian juga akan mempertanggung jawabkan semua perbuatan kalian."

Telah menceritakan kepada kami [Abu Bakar bin Abu Syaibah] telah menceritakan kepada kami [Syababah] telah menceritakan kepada kami [Syu'bah] dari [Simak] dengan sanad seperti ini,

ia mengatakan, "Lalu Al Asy'ats bin Qa`is menarik Usamah bin Zayid, lantas beliau menjawab: "Dengarkan dan taatilah, sesungguhnya mereka akan mempertanggung jawabkan semua perbuatan mereka sebagaimana kalian juga akan mempertanggung jawabkan semua perbuatan kalian." (Sahih Muslim, Kitab Kepimpinan, Bab Taat kepada pemimpin meskipun mereka tidak memenuhi hak rakyat, sumber di http://lidwa.com/app/ hadis benombor 3433)

Hmm... walaupun aku MERASAKAN hadis di atas macam tiada kene mengena, tapi itulah yang terlintas di sanubariku, mengambil pengajaran darinya. "Setiap orang akan dipertanggungjawabkan atas perbuatannya". Aku juga punya "kuasa" terhadap "insan-insan yang tersayang" itu walaupun kuasa dan tanggungjawab aku tidak seberat "insan yang tersayang".

Aku merasakan perilaku ku ini seperti rintihan anak kecil yang tidak akan dihiraukan tetapi inilah apa yang aku rasakan selama ini. Wassalam.


1 comment:

  1. Salam Abu Ishak.

    Saya rasa dan seakan akan tahu sedikit tentang permasalahan saudara. Tapi saya juga takut kalau tersilap tafsir.

    Apa yang penting berilah nasihat secara lembut pada mereka.

    ReplyDelete

Biarlah dgn berilmiah...