Friday, March 12, 2010

Salahkah Aku Berkira???

...Bismillahhirrahmanirrahim...

Persoalan ini kerap kali bermain difikiran aku, masalah utama apabila aku berkira, berkira??? Berkira?? Berkira?.

Berkira apa?

Aku di Universiti membawa sebuah kereta, maka faham-faham sajalah costnya itu. Aku akui aku bukanlah anak orang "kaya gila" persis "Abah bank in RM500 untuk minggu ini" esok harinya minta lagi. Gilakah! Mak Ayah aku, beri duitpun cukup-cukup bulan sepertimana mereka menerima gaji. Maka duit makan, minyak semua termasuk di dalam area-area "costing" ~benarkah istilah yang aku gunakan ini??. InsyaALLAH betul.~

Aku juga punya bajet tersendiri, simpanan, dan segala macam perancangan untuk masa depan. But r u think that people know it? Confirm! they didn't know it laa! Aku cuba menjelaskan, tetapi mereka tetap mengatakan aku "kedekut! berkira!" Selama ini bila diperhatikan semula perbelanjaan aku sahaja untuk seminggu mengambil kos sebanyak RM100! Aku cuba untuk kurangkan bajet menjadi sehari RM10. Berjayajakah? ~InysaALLAH kalau rezeki itu diberkati Allaah 'Azza wa Jalla, pasti boleh punya. Maka perhatikanlah adakah rezeki yang kau gunakan itu diredhainya atau tidak ~Akupun ada perasan segan, takkan tiap-tiap minggu mau minta duit, tapi apakan daya terpaksa gak minta isk3 dan itu tanggungjawab mereka. Aku punya tanggungjawab ialah belajar~

Timbul persoalan apasal kau tak bawa moto saja? ~a'ah apsal tak bawa moto je?~

Firstly
faktor keselamatan ~nyawa itu sungguh berharga, dan asbab membawa kereta faktor-faktor keselamatannya lebih tinggi berbanding membawa motosikal~. Secondly, aku disini suka pergi ke kuliah sunnah, usrah di luar dan keluar dengan group-group Tabligh, maka aku gemar pergi dengan mereka dan dalam masa yang sama aku ingin menolong mereka tanpa mereka memikirkan masalah pengangkutan, ~kita ada rezeki untuk bawa kereta, kita gunakan untuk ke tempat-tempat seperti itu, banyak manfaatnya dan jika jaraknya jauh maka aku akan minta tolong mereka supportkan duit minyak, ini setakat nak ke pasar malam, bersiar-siar ke bandar Dungun / Kuantan tanpa tujuan. Buat perabih minyak aku!~

Apabila berpersatuan maka adalah event-eventnya, maka banyaklah barang yang perlu dibeli. Sampai disatu tahap, kita juga perlu untuk pergi ke beberapa tempat yang jauh untuk menyervey tempat tersebut ~time alam U ni la kita nak berjalan and redah ke tempat yang aku x pernah meredahnya~ maka apabila aku mengclaim duit minyak, tiada peruntukan! Oh! Kejam! mereka ingat pelajar-pelajar ini semua bapak-bapaknya berpendapatan RM10 000 permonth?! Tapi nak kitorang buat event bagus-bagus, peruntukan untuk duit minyak x da bagi ka???

Tetap Berkira!

Aku tetap nak berkira kerana.

Dan janganlah kamu jadikan tanganmu terbelenggu pada lehermu dan janganlah kamu terlalu mengulurkannya[852] karena itu kamu menjadi tercela dan menyesal. (17. Al Israa' ayat 29)

[852]. Maksudnya: jangan kamu terlalu kikir(kedekut), dan jangan pula terlalu pemurah.


U See! Allah sendiripun memberi panduan agar tidak bersikap TERLALU pemurah! Kelak kita juga akan menyesal. Bila sudah menyesal time inilah Syaitan mencucuk jarumnya agar kita menyalahkan Allah. Allah know la about their creature right? Pepatah melayu juga ada berpesan, "Buat baik BERPADA-PADA buat jahat jangan sesekali" U see!!!!

Apa salahnya kalau aku nak berkira ~tetapi aku tidaklah kejam sangat, bila aku sendiri nak ke tempat yang merekapun turut sama ingin tujui, aku tidaklah berkira sangat dengan duit minyak~ Melainkan mereka menggunakan kereta aku ketika mana aku tidak ingin menggunakannya maka aku akan kenakan cas iaitu tampunglah duit minyak yang kau gunakan tuu. Ko ingat mak ayah aku cap duit ka???

Apa pandangan korang plak yang membaca ni?

4 comments:

  1. ehm... niat baik tapi di ambil kesempatan oleh orang lain.
    susah kalau tak tolong. lagi susah bila menolong

    ReplyDelete
  2. salam, benda ni jugak pernah membelenggu diri akak masa di u dulu.. kalau betui kita tidak mampu n sampai menggoyahkan iman kita.. akak rasa mungkin boleh kita mintak ckit duit minyak kalau depa pinjam keta ka..maklumlah kita tak gheja lagi kan.. wallahua'lam..

    ReplyDelete
  3. Salam 'alaik, sahabat, lame kite tak bertegur sapa ye, keifa haluk? nmpknye kite serupa. ana pun pernah merasa macam tu. antara dermawan atau kite yg bukan jutawan... hahaha...konflik2.

    takat ni ana kate kt depe yg nk minjam, kete ni hanya ana je bleh bawak, klw nk pnjm bleh, dgn syarat ana ade. coz, that my promise wit my parents. and it works! geez...

    ReplyDelete
  4. Salam.
    Jika kita berkira dalam makanan, bagaimana pula ya?
    Kita hidup serumah, tapi bila beli barang dapur, barang barang itu dibahagi sama rata bayarannya tetapi kuantiti yang kita dapat, tidak sama dengan bayarannya. Apa yang seseorang itu perlu buat?

    ReplyDelete

Biarlah dgn berilmiah...