Saturday, March 07, 2009

Siapakah Memberi Rezeki?

Persoalan ini timbul apabila aku menerima satu pesanan ringkas daripada sahabat ku seperti berikut:

"Yaasin, Walqur anilhakim.. Innakalaminal mursalin..'Alasiraatim mustaqim.. Tanzilal azizirrahim.. Litunziraqaumamma unziraabaaa uhum fahum ghafilun.. Kirim surah Yaasin ini kepada 7 sahabat kte yg b'agama Islam..Insya Allah esok kita akan menerima khabar yang baik & rezeki yang melimpah ruah..moga2 hidup kita di dunia ini dirahmati dan mendapat petunjuk daripadanya..Insyaallah..AMIN YA RABBAL'ALAMIN.."


Jika kita perhatikan baik-baik setiap baris pesanan ringkas itu, akan kita dapati pesanan ringkas diatas mengandungi perkara yang boleh merosakkan aqidah kita. SYIRIK!

Sebabnya

...Kirim surah Yaasin ini....Insya Allah esok kita akan menerima khabar yang baik & rezeki yang melimpah ruah..

Ayat ini jelas-jelas mengatakan dengan sebab mengirim surah Yaasin ini menyebabkan rezeki akan melimpah ruah dan menerima khabar yang baik, sedangkan yang melimpahkan REZEKI dengan melimpah ruah adalah daripada Allah, bukannya SURAH YAASIN itu.

......Setiap Zakariya masuk untuk menemui Maryam di mihrab, ia dapati makanan di sisinya. Zakariya berkata: "Hai Maryam dari mana kamu memperoleh (makanan) ini?" Maryam menjawab: "Makanan itu dari sisi Allah." Sesungguhnya Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendaki-Nya tanpa hisab.
(Surah 'Ali Imran ayat 37)

Katakanlah: "Siapakan yang memberi rezeki kepadamu dari langit dan dari bumi?" Katakanlah: "Allah", dan sesungguhnya kami atau kamu (orang-orang musyrik), pasti berada dalam kebenaran atau dalam kesesatan yang nyata. (Surah Saba' ayat 24)

Dan bukannya dari Surah Yasin itu kita dimurahkan rezeki.

Jawapan kepada rakanku yang menghantar masage tersebut:
"Tak yah kirim pun tak pe...bukan sebab kita hantar masage tu, ayat2 Yaasin tu boleh bg kita rezeki dan dapat berita baik, TETAPI ALLAH yang memberi rezeki dan takdir yg baik...hati2 masage macam tu ada unsur2 b'baur syirik..."

Wallahhua'lam.-ISLAM PENELAMAT MANUSIA-

No comments:

Post a Comment

Biarlah dgn berilmiah...